Lokomotywy elektryczne i EZT Lokomotywy spalinowe Parowozy normalno- i wąskotorowe Wagony Inne zdjecia

Wiadukty w Stańczykach i Linowie - 14.07.2003r
  Trochę historii
Wiadukty kolejowe w Stańczykach wybudowano w latach 1912-1926. Konstrukcja północna powstała w latach 1912-1914, natomiast połudnowa - w latach 1923-19268. Doświadczenia I wojny swiatowej sprawiły, że pojawił się pomysl budowy mostów podwójnych (Doppelbrucke), jako trudniejszych do zniszczenia przez saperów, artylerię dalekosiężną i coraz groźniejsze lotnictwo. Konstrukcje podwójne budowane były również we Francji, Belgii i we Włoszech. Stytstyka zdobień nawiązuje do historycznych form akweduktów rzymskich, stąd rozpwszechniona nazwa "Akweduktów Puszczy Rominckiej". Wiadukty zostały wykonane z żelbetu. 0bie konstrukcje mostowe są pięcioprzęsłowe, o równym promieniu łuków - 15 metrów. Długość wiaduktów przekracza 200 metrów, a wysokość sięga prawie 40 metrów. Są to najwyższe mosty w Polsce. Identyczna przeprawa mostowa rozpięta jest nad rzeką Bludzią w miejscowości Kiepojcie. Uruchomienie linii kolejowej Gołdap - Żytkiejmy - Gąbin odbyło się jesienią 1927 roku i nadano mu charakter propagandowy, m. in. w celu ograniczenia emigracji zarobkowej ludności Prus Wschodnich w Głąb Niemiec, a także chodziło o to, by pokazać sztukę budowniczych i zamożność państwa pruskiego. Wg rozkładu jazdy z 1938 roku, na linii Gołdap - Żytkiejmy - Gąbin kursowały 3 pary pociągów na dobę, a w sobotę i niedzielę uruchamiano dodatkowo 1 parę. Historia mostów kolejowych linii Gołdap - Żytkiejmy dowodzi ciągłości koncepcji powstania linii kolejowej o nadrzędnym znaczeniu militarnym, przeznaczonej do zgromadzenia i wyekspediowania znacznej ilości wojsk, wychodzących z rejonu Puszczy Rominckiej. W 1915 roku sukces militarny armii niemieckiej oparty był na szybkich manewrach oddziałów przewożonych koleją na tych właśnie terenach. Konstruktorzy wykonali realizacje nowatorskie, wykorzystując potrzeby lobby wojskowego. Związek Radziecki postąpił z tymi liniami tak samo jak Rosja podczas I wojny światowej - rozebrali je saperzy, a materiał wywieźli jako zdobycz wojenną.
100kB Mapa systemu komunikacyjnego Pojezierzy Wschodnich
  Stańczyki
147kB 146kB 149kB Wiadukty w Stańczykach, na szlaku byłej linii kolejowej Gołdap-Żytkiejmy (14.07.2003)
135kB Mniejsze wiadukty w Stańczykach (14.07.2003)
Linowo
139kB Wiadukt w Linowie - pozostałość po rozebranej linii kolejowej Gołdap-Żytkiejmy (14.07.2003) 147kB Wiadukt w Linowie - widok z góry (14.07.2003)
  


Strona główna Początek strony Napisz do mnie Aktualizacja:
28.07.2003

© 2003 Bogusław Bajko